margin:0 0 1.5em; padding:20px; font-size: 95%; background:#ffffff; border: 1px solid #000000; -moz-border-radius: 35px; border-radius: 35px; }

Tenaga Pengajar Bahasa Melayu

Wednesday, August 25, 2010

LAPORAN BITARA AKADEMIK(WACANA ILMU)

SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GHAFAR BABA
MASJID TANAH , 78300
MELAKA

LAPORAN AKTIVITI PROGRAM BITARA AKADEMIK
BIDANG : BAHASA
2010

1. NAMA AKTIVITI:
WACANA ILMU

2. TARIKH/TEMPOH
27 Julai 2010 (SELASA. 3.00 HINGGA 4.00 PETANG)

3. SASARAN
Sasaran diberikan kepada pelajar tingkatan 4.

4. GURU YANG TERLIBAT : EN HASRI GHANI
EN MOHD JAFRI BIN HASAN

5. TERAS : 2 – Membangunkan Modal Insan

6. FOKUS / OBJEKTIF :
6.1: dapat menyuburkan daya pemikiran kreatif dalam kalangan murid
menerusi pertandingan-pertandingan yang diadakan.
6.2: dapat memantapkankan keilmuandan berhujah tentang isu-isu kotemprori
(Isu Buang Bayi mengikut perspektif silang budaya)
6.3: dapat mengamalkan nilai-nilai keiltizaman dan jati diri yang selari dengan visi
dan misi sekolah

7. STRATEGI PELAKSANAAN:
Memberi peluang murid untuk mengulas dan mengelintar ilmu dalam jurnal
tentang isu pembuangan bayi

8. SYARAT PERTANDINGAN :
a. penyertaan secara individu.
b. wajib disertai sekurang-kurangnya dua penyertaan bagi setiap kelas tingkatan
4.

9. CARA PENGADILAN :
Pemilihan dinilai berdasarkan pelajar dapat berhujah dengan relevan dan
penggunaan bahasa yang gramatis.

10. PELAKSANAAN

Aspek gaya penuturan dan kesederhanaan dalam berwacana untuk menyampaikan wadah ilmu




11. PENCAPAIAN / PEMENANG :

Kategori / Tempat Nama No K/P Kelas
Pertama Mohd Hefizuddin b Abd Aziz 940621-04-5172 4 S2
Kedua Siti Nur Zulaiqha bt Rashidi 940817-04-5562 4 S3
Ketiga Muhammad Faizal Ahmad Kassim 940919-14-6137 4 S3


12. PENILAIAN

Pertandingan wacana ilmu telah dilaksanakan dengan jayanya.
12.1: Kekuatan yang didapati semasa menjalankan aktiviti ini:
12.1.1: Kerjasama guru-guru aktiviti dalam penyediaan soalan/topik
mengikut aras kebolehan murid di kelas dan bahan amat
ilmiah.
12.1.2:Murid-murid dapat menguasai kemahiran dan kehendak
pertandingan.
12.1.3: Penguasaan kemahiran berwacana dan berkomunikasi secara baku
12.2: Kelemahan yang didapati semasa menjalankan aktiviti ini:
12.2.1. Masa yang diberikan kepada guru dan murid terlalu singkat.
12.2.2: Tiada sijil penyertaan untuk murid yang tidak mendapat sebarang
tempat walaupun menyertai pertandingan.



13. CADANGAN PENAMBAHBAIKAN / ULASAN / RUMUSAN

Pertandingan wacana ilmu ini boleh diteruskan jika ada kerjasama semua pihak.
Beberapa cadangan diberikan untuk penambahbaikan:
13.1: Masa pertandingan dipanjangkan bagi membenarkan
murid dan guru bersedia dan dapat mengelakkan
pertindihan peserta yang masuk pertandingan koakademik.
13.2: Menyediakan peruntukan kewangan untuk sijil penyertaan
bagi murid yang tidak memenangi sebarang tempat.

No comments:

Post a Comment