margin:0 0 1.5em; padding:20px; font-size: 95%; background:#ffffff; border: 1px solid #000000; -moz-border-radius: 35px; border-radius: 35px; }

Tenaga Pengajar Bahasa Melayu

Wednesday, August 25, 2010

LAPORAN BITARA AKADEMIK (MARI BERSAJAK)

SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GHAFAR BABA
MASJID TANAH , 78300
MELAKA

LAPORAN AKTIVITI PROGRAM BITARA AKADEMIK
BIDANG : BAHASA
2010

1. NAMA AKTIVITI:
Mari Bersajak

2. TARIKH/TEMPOH
28 Julai 2010

3. SASARAN
Sasaran : Murid Tingkatan 2.


4. GURU YANG TERLIBAT :
1. Pn.Sharipah bt Deraman
2. Pn.Suhana bt Mohd.Zin.

5. TERAS : 2 – Membangunkan Modal Insan

6. FOKUS / OBJEKTIF :
2.1: dapat menyuburkan daya kreativiti murid dalam mendeklamasikan sajak
menerusi pertandingan-pertandingan yang diadakan.
2.2: dapat memantapkankan disiplin dan sahsiah diri murid .
2.3: dapat menghayati nilai-nilai kerohanian yang terdapat dalam sajak .

7. STRATEGI PELAKSANAAN:
Memberi peluang murid mendeklamasi dan menghayati sajak dengan tujuan
murid dapat meningkatkan pemahaman dan penguasaan terhadapteks
sastera.

8. SYARAT PERTANDINGAN :
a. penyertaan secara individu.
b. wajib disertai sekurang-kurangnya dua penyertaan bagi setiap kelas tingkatan
2.

9. CARA PENGADILAN :
Pemilihan dinilai berdasarkan gaya, intonasi, nada, dan penghayatan.

10. PELAKSANAAN

Setiap guru pertandingan diwajibkan menyediakan 3 tempat berdasarkan kepada kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh Ketua Bidang. Hadiah dan sijil diberikan kepada semua pemenang secara tidak asmi dengan memberikan
baucer yang hanya boleh dibelanjakan di koperasi sekolah.



11. PENCAPAIAN / PEMENANG :

Kategori / Tempat Nama No K/P Kelas
Pertama Nur Fatin Athirah bt Azman 760612-10-5910 2K IV
Kedua Nur Nazirah bt Ya’kub 960507016254 2K VII
Ketiga Nurul Hidayah bt Abdul Wahab 960609-04-5144 2K V


12. PENILAIAN

Pertandingan bacalah sayang ini telah dilaksanakan dengan jayanya.
12.1: Kekuatan yang didapati semasa menjalankan aktiviti ini:
12.1.1: Kerjasama guru-guru aktiviti dalam penyediaan sajak
mengikut aras kebolehan murid di kelas serta bahan amat
memberangsangkan.
12.1.2: Murid-murid dapat menguasai topik dan kehendak pertandingan.
12.1.3: Penguasaan kemahiran berbahasa dan komunikasi murid lebih baik.


12.2: Kelemahan yang didapati semasa menjalankan aktiviti ini:
12.2.1. Masa yang diberikan kepada guru dan murid terlalu singkat.
12.2.2: Tiada sijil penyertaan untuk murid yang tidak mendapat sebarang
tempat walaupn menyertai pertandingan.



13. CADANGAN PENAMBAHBAIKAN / ULASAN / RUMUSAN

Pertandingan sajak ini boleh diteruskan jika ada kerjasama
semua pihak.
Beberapa cadangan diberikan untuk penambahbaikan:
13.1: Masa pertandingan dipanjangkan bagi membolehkan
murid dan guru bersedia dan dapat mengelakkan
pertindihan peserta yang masuk pertandingan koakademik.
13.2: Menyediakan peruntukan kewangan untuk sijil penyertaan
bagi murid yang tidak memenangi sebarang tempat

No comments:

Post a Comment